Сайт  учителя чувашского языка и литературы

Максимовой Надежды Константиновны 

 

сценарии мероприятий

  

 

  1.Сценарий конкурса « Я не волшебник, я только учусь».

   2.Сценарий праздника "В деревне".

   3. Сценарий праздника " Дары осени".

   4.Сценарий праздника  лаптей "Мы тоже лыком не шиты"

 

Сценарий конкурса « Я не волшебник, я только учусь»

Здравствуйте, ребята! Как вы думайте, почему вы здесь оказались? Что вы видите вокруг?

-Узоры. Назовите примеры узоров и орнаментов, созданных человеком?

Вы смогли бы мне написать «Какие узоры встречаются на чувашской одежде?», «Что обозначает чувашский узор?»

А вы знаете зачем  нужны узоры?

Полина вам поподробнее расскажет о них.

I.  Выступление с презентацией.

Каждый народ имеет привычный только для него орнамент. По узорам можно узнать, в какой местности живет народ каковы его основные занятия, что в его жизни самое дорогое и важное.

 II. 1) Узнать по костюмам национальность. Людей  разных национальностей можно определить  по их костюмам.

2)Что украшают узорами?

Прекрасные образцы чувашского орнамента нашли яркое выражение в различных произведениях многовекового творчества народа: в тонких узорах ювелирных изделий, красочных вышивках и узорных тканях, резной пластике надгробных камней, головных уборах, украшениях жилища.

3). Руками делай, головой думай. Нужно сложить узор.

4). « Расшифруй узор». Сегодня к нам пришла чувашская красавица - Чёваш пики. Пришла к вам с прекрасной чувашской песней «Илемле,,,»Послушаем.  Она как одета? Нарядно, красиво. Да? А теперь отгадайте, какие узоры на ее платье?

5). Конкурс называется «Каков мастер, такова и работа». Нарядить куклы.

6). Любите конфеты? Какие? Свои, аккондовские любите? Ваша задача  объяснить  узор на картине и съесть конфету!

7) какой бы узор вы придумали? И что бы он обозначил.

 

Орнаментом называется узор, построенный на ритмичном чередовании каких-либо рисунков или линий в определенном порядке. Слово «орнамент» произошло от латинского «ornamentum», что значит «украшение». Чувашский народный орнамент представляет яркую и своеобразную страницу художественного творчества народа. Он отражает сложную историю формирования и развития народа, его культуру и искусство.

 

ЯЛТИ ПУРНЁ+ (уяв сценарий.)

 

Ик. ертсе пыракан – чёваш карчёк.сем? Ку драмаланё уявра хутшёнакансем шкулти пур классенче в.ренекенсем тата в.рентекенсем .л.кхипе паянхине май пур таран =ыхёнтарса пыч.=? Ялта кун м.нле пу=ланса м.нле в.=леннине кётартса пач.=? Кунта «Ача кун =ути курни»: «Ача-пёча вёййисем»: «Улахра»: «Салтака ёсатни»: «Мунча мешехи»: «Чёваш туй.» инсценировкёсем пулч.=?

            Сцена =ине тухъяллё: сурпанлё: хушпуллё: чёваш тумлё в.ренекенсемпе в.ренетекенсем тухсан паллах: хёнасен кёмёл =.кленч.: тёвёллён алё =упса в.сене к.тсе илч.=? Уяв тёршш.пех куракансем ку=.сенче савёнё= х.лхем. =унч.? «Тёван яла таврёнсан»  юрёпа уяв в.=ленч.?

 

1-м.ш ертсе пыракан% Эй-вай: вайлатнипе =ёмёлрах пек туйёнать? Итле-ха: хёш чух шутланипе шарт вёранса каятпёр? Лавккара м.н кёна =ук: пёхан та ку=-пу= алчёрать? Музейри пек утса =\рен те акку (ук=а) =ук пирки йёпёр-япёр тухса сирп.нен?

 

2-м.ш ертсе пыракан% Эй: =ав патшалёх ухмах мар вёл: п.р аллипе парать: тепринпе туртса илет?

 

1-м.ш ертсе пыракан% Ну: .нт.: пёх-ха: ним илмес.р 100 тенк. п.тр.: шыв пек юхать ук=а?

 

2-м.ш ертсе пыракан% Ук=и-ук=а тетп.р: ял халёх. пурёнма тёрёшать: =амрёксем те ялтах юла==.: =емье =авра==.: .=лес текене .= тупёнать?

 

1-м.ш ерсте пыракан% +апла пулмасёр: к.=.р К.ркури х.рне качча парать: каччи хамёр ялах? Илтн. пуль;

 

2-м.ш ертсе пыракан% +амрёксем п.рлеше==.: ача-пёчаллё пула==.?

 

1-м.ш ертсе пыракан% Праски тёхлачё: итле-ха: ман хёлхана ача макёрни илт.нет: эс. илтмест.н-и; Ва==а арём. =ёмёлланнё пулмалла? Сасси ян каять: хёлха параппанне =урать в.т?

 

2-м.ш ертсе пыракан% Ача =уралсанах кам пуласси паллё те==.: ку Иван Христофоров пек чаплё артист пулать пулмалла?

 

1-м.ш ертсе пыракан% +ула май п.ч.к кайёка к.рсе курар-ха: куччене= пур чухне?

2-м.ш ертсе пыракан% К.рсен те юрать: килти .= п.тес =ук?

 

(ик. карчёк ача курма к.ре==.)

1-м.ш ертсе пыракан% Ача сасси илтр.м.р те к.рсе курас тер.м.р? Юратч.-ши;

 

2-м.ш ертсе пыракан% И-и: кунта пир.нс.рех хёнасем нумай-=ке?

 

1-м.ш ертсе пыракан% И-и: п.ч.кскере: хамёртан-ик шёлсёр карчёкран -  парне пултёр: пен=ий. пысёк мар та: юрать .нт. ачана кипке те? Ачине =ывёхрах пёхас-ха% Ай-уй: ытла п.ч.к-=ке: тьфу! ку= ан \кт.р: асла=у пек паттёр пул: а=у пек маттур пул: анн\ пек =еп.= ч.лхелл. пул? /ссе а=у-анн\не савёнтар?

 

2-м.ш  ертсе пыракан% Пурнас пурнё=у вёрём пултёр: утас =улу такёр пултёр: =ёл ку= пек таса пул;

 

1-м.ш ертсе пыракан% Каяр пуль: ачине куртёмёр: йёпёртлёха =е= к.рсе тухас тер.м.р?

 

Сасёсем% Ларёр с.тел хушшине?

 

2-м.ш ертсе пыракан% Выльёхсене шёвармалла: чёрмантарас мар? Сывё юлёр? Лайёххипе пултёр?

 

+ак сцена п.тсен: хы=ра тёратпёр: кайран тухса тунката =ине ларатпёр?

 

2-м.ш ертсе пыракан% Ай-ай: пил.к-=урём ыратать-=ке: хама сиплер.м???

 

1-м.ш ертсе пыракан% Кёш-кёш: =ак +таппан чёххисем в.лере==. пахчана к.рсе?

 

2-м.ш ертсе пыракан% М.н п.рмай вёр=ать-=ак: кил-ха: ларса кан пёртак?

 

1-м.ш ертсе пыракан%  Кансан та юрать: .=. вилсен те ви= куна юлать те==.?

 

2-м.ш ертсе пыракан% Пёх-ха: эп. хамёр ял пек туслине курман: тутар.: чёваш.: вырёс. .=ре те: хёнара та п.рле?

 

1-м.ш ертсе пыракан% Кашни хёй.н йёли-йерки пулсан та п.рле пурёна==.?

 

2-м.ш ертсе пыракан% Ав: тутар ачисем вёййа тухма пу=тарёна==.?

 

1-м.ш ертсе пыракан% Ачисем выляччёр-ха: хамёр та п.ч.к чух сахал мар вылянё?

 

2-м.ш ертсе пыракан% Канмаллипех кантёмёр вара: халь пёртак пахчана кайса нёрёсем пу=тарас?

 

1-м.ш ертсе пыракан% Ку нёрёсем =инчен: ан та кала-ха: п.тме п.лмер.= .нт. в.сем (тухса каятпёр)?

Тутар вёййи «Горшок»

 

Чёваш ачисем вёййа туха==.?

Ванюк% Элек=ей: атя урама?

Элек=ей% М.н тума;

Ванюк% выляма

Э% Часах: тёхта

ВЭ% Кайрёмёр?

В.сем патне теп.р ик. ача хушёна==.?

Ачасем% Сир.нпе выляма юрать-и;

 - Юрать? Атьёр п.рле

                                              

(п.рле хушёна==.)

 

Х.р ачасем% Атьёр вёййа тухатпёр:

                        +.н. вёйё вылятпёр:

                        +.н. юрё юрлатпёр?

Пурте% Атьёр: атьёр?

П.ри% М.нле вылятпёр;

Тепри (тутёр тытса)% Тутёр прахмалла? Эп. пёраханни пулатёп?

 

+аврёнса лара==.? Тутёр прахаканни утать те калать% Эп утатёп хурланса

                                                                                                     Хам юлташа шыраса

                                                                                                     Утсан-утсан чупатёп:

                                                                                                    Тутёр прахса хёваратёп?

 

П.ри =аврёнса пёхать: тепри%  ман патра мар: ман   патра та =ук?

 

П.ри% П.леймер.н?

-           М.н тутаратпёр;

 

Пурте% Юрлаттарас

 

Анук% Машук мана пулёш-ха юрлама (юрла==.)?

Пурте% Ик. кайёк в.=е==.                                             (тутёр кам пат.нче: =авё тутёр

            В.=сен: в.=сен лара==.:                                    прахаканни пулать)?

            Ларсан: ларсан тёра==.

            Алё парса уйрёла==.?

 

+апла 2 ача п.лме==.: тепри сёвё калать: 3-м.ш. п.лет: вёйё в.=ленет?

 

+ав хушёра туй юрри илт.нет? Ачасем кёшкёра==.% «Туй юрри илт.нет!»

«Туй пу=ланать!»: «Туй курма каяр!»: «Туй килет!»?

 

(В.сем ик. еннелле сапаланса тёра==.: туй курма хат.рлене==.)

 

Туй пу=ланать% сцена =инче п\рт ёш.? Варринче с.тел ларать унта апат-=им.= лартнё: х.р п.ркенч.н ай.нче: ун й.ри-тавра тантёш.семпе юлташ.сем? Х.р =уммисем «Чашки-чашки сар мёйёр» юрра юрла==.?

 

Ар=ын енчен туй килет: юрла==.%         +акё туя васкаса (2)

                                                                       Пурнас йытта в.лерсе:

                                                                       Параппан туса килт.м.р

                                                                       Ай-яй-рай-ай

                                   Йытти пит. лайёхч. (2)

                                   Амбар ай.нчен тухмастч.:

                                   Асатте пек туйёнатч.?

                                                                                  Урхамах пек утсене

                                                                                  Пур=ён явса к\лт.м.р

                                                                                  Х.р.сене тиркесе

                                                                                  +ич. юта килт.м.р?

 

Кил ум.нче ашш.-амёш. =ёкёр-тёварпа к.тсе илет? Мён к.р\ сёмах калать?

 

                                   (8 кл? «Чёваш сёмахлёх.» - 28 с?)

 

Ашш.-амёш.% ,=.р-=ий.р: тёвансем: ташлёр-юрлёр?

 

Туй халёх. такмаксем юрласа ташлать?

 

Мачча =ине ма пёхатёр:

Мачча хура тет.р-им;

Пир.н =ине ма пёхатёр:                                    

Пултараймасть тет.р-им;                                 

 

Пулатех: пулатех                                                  +итет пул. юрласа:

Ташши-юрри пулатех:                                         +итет пул. ташласа

Ташши-юрри пулмасан                                       Сове=а п.лес пулать

Намёс курма пулатех?                                         Вёйё=а шеллес пулать?

 

(такмаксене малалла тёсма пулать)

 

Ашш.-амёш. пил парать : х.рне каччё енне ку=ара==. те юрла==.%

 

                                   Пир.н кин.м пуласси (2)

                                   Ытла сарё пулсассён:

                                   +у ч.рес. тёватпёр?

 

                                   Пир.н кин.м пуласси (2)

                                   Ытла вёрём пулсассён

                                   Хёмла шалчи тёвёпёр

                                  

                                   Пир.н кин.м пуласси (2)

                                   Ытла хура пулсассён:

                                   Яшка хуран тёвёпёр

 

                                   Хурён тёрри хумханать:

                                   Ш\лкеме пек туйёнать

                                   Пир.н кин.м тумланать:

                                   Пукане пек курёнать?

 

- Кайма вёхёт =итр. пуль: пу=тарёнёр?

- Х.р. пуян тер.=: япала илмес.р ни=та та каймастпёр? (Япала илме к.ре==.) Юлнисем юрла==.%            Тавай пире япала (2)

                                               Трантас урапи авёниччен (2)

 

                                               Акё тухать минтер.:

                                               Акё тухать т\шек.?

                                               Тёмана т.к.нчен тунёскер (2)

 

Тавах: хетта-тёхлачсем: ялан хёнасене тарават пулёр: с.тел =ий.р паянхи пек тулли пултёр? Эпир те сире ыран хамёр патра к.тетп.р? Хал. пир.н кайма вёхёт =итр.?                          (юрласа тухса кая==.)

 

                                   Шур чёланта шур сехет

                                   +апма вёхёт =итр. пуль?

                                   Ай-хай: ырё тёвансем:

                                   Кайма вёхёт =итр. пуль?

                                   Аллё =улхи анне=.м

                                   50 тухса пёхр. пуль:

                                   60 тухса пёхиччен

                                   Пир.н киле =итмелле?

 

Туй халёх. юрласа тухса каять

 

Юлашкинчен уява хутшённё в.ренекенсемпе в.рентекенсем сцена =ине туха==.? «Тёван яла таврёнсан» юрра юрла==. те уява в.=ле==.?

 

 

К.р мёнтёр.? (Уяв сценарий.)

Т.ллевсем%

К.ркунне =инчен урокра в.реннине аса илсе =ир.плетесси?

Ачасен пуплевне аталантарасси?

+ут =анталёка сёнама: упрама в.рентесси?

Ачасене п.ч.крен .=е хёнёхтарасси?

Учитель% Ёшё =у кун.сем иртсе те кайр.=? Х.вел те савсах пёхмасть .нт.? Йывё=сем те хёйсен тумне улёштарч.=: =ул=ёсем саралч.=: х.релч.=: =.р =ине тёкёнма пу=лар.=? Ачасем: ку =улталёкён хёш вёхёт.нче пулать-ши;

Ачасем %К.ркунне?

+апла: урамра к.ркунне?(К.ркунне-пике к.рет)

К.ркунне-пике% Сывё-и: ачасем!Кунта хаваслё юрё: ташё к.рлет: ман ята та аса илч.= пулмалла: =авёнпа к.рсе тухма кёмёл турём?

Ак тата! Ман аппапа йёмёксем =итме те .лк.рн. иккен?( 4 ача доска пат.нче тёра==.: =урём.сем =инче уйёх яч.сене тата «=улталёк» сёмахсене =ырнё)

Ачасем: эсир мана пурте палласа илт.р пуль;Кам эп.;

Ачасем %К.ркунне?

К.ркунне% Ман йёмёксене п.лет.р-и эсир; В.сем м.н ятлё;

Ачасем %Авён: юпа: ч\к («3ача к.ркунне уйёх.сем пулнё» яч.сене кётарта==.)?

К.ркунне%  Аппана м.нле ч.не==.-ши;

Ачасем %+ул талёк (п.лмесен  =ырнё ен.пе доска пат.нче тёракан ача =аврёнать)?

К.ркунне%  Хал. ман аппапа йёмёксенчен сире ташё парни?

Учитель% К.ркунне хёй пурлёх.пе пире савёнтарать?Эпир ёна хисеплесе сёвёсем калар-ха?

К.ркунне% Сёвёсем калама пит ёста иккен эсир: ачасем! Тавах сире куншён!

Учитель% Хал. вёйё выльёпёр? 2ача туха==.? Кар=инккана кам нумайрах =ул=ё пу=тарать тата йывё= яч.сене калать?(П.лмесен ушкён пулёшать)?

 К.ркунне% Сире валли эп.: ачасем: тупмалли юмахсем хат.рлер.м? Кам тупсёмне тупать: =им.=. унён пулать?

-Маттур: ачасем?

Учитель%  Ачасем =улла пахчара тёрёшса .=лен.: =авёнпа та в.сем пахча =им.=сене п.ле==.?

Хал. вёйё выльёпёр? 2ача туха==.?В.сем ку=а хупса п.р-п.рне панулми =итермелле?Кам маларах =исе ярать: =ав =.нтерет?

К.ркунне% Эп. п.лн. тёрёх: эсир: ачасем: ташлама ёста? Хёвёр пултарулёха кётартёр-ха мана?(Чёваш ташши ташла==.)?

К.ркунне% Пит. пултаруллё эсир: ачасем!Эп. сире =итес вёхётра хамён бала ч.нет.п?

Учитель% вёйё% 1-м.ш ушкён =ул=ё чёштёртатнё сасё кёлармалла? Хут: пакет усё курма пулать?(Озвучить как листья шуршат)?

2-м.ш ушкён =ил в.рнине кётартмалла?(Алё =инчен =ул=ё в.рмелле)?

К.ркунне% Манён теп.р .= пур% «Алё ёсти»? Панё япаласемпе( шёл тасатмалли патаксем: панулми: =ырласем) интересл. япала тумалла(поделка)?

Учитель% В.сем .=лен. хушёра вёйё вылятпёр? Кашёкпа =.рулми пу=тармалла?П.рер =.рулми кар=инккана хумалла?Кам нумайрах пу=тарать?

К.ркунне% Ачасем: эсир пур ен.пе те маттурсем?Эп. тепре киличчен лайёх в.рен.р: пахчара .=леме: атте-аннене пулёшма ан манёр!Сывё пулёр!

Учитель% Атьёр к.ркуннене ташласа ёсататпёр? Музыкёпа алёри =ул=ёсене в.лк.штерсе т.рл. хусканусем тумалла(=\лелле: аялалла: малалла: айккинелле:=аврёнса илмелле)?

К.ркунне парнисемпе сёйланар!

 

 

Сценарий праздника лаптей «Мы тоже не лыком шиты»

 

I.Рассказ о лаптях.

Ла?пти (ед. ч. — ла?поть).В старое время: крестьянская обувь, сплетенная из лыка, охватывающая только стопу.(Толковый словарь русского языка.С.И.Ожегов, Н.Ю.Шведова)

 

В начале XX века Россию еще нередко называли страной "лапотной", вкладывая в это понятие оттенок примитива и отсталости. Казалось бы, что сложного несет в себе тема история лаптя? А между тем даже точное время появления лаптей в жизни наших далеких предков неизвестно по сей день. 

 Лапти были распространены у русских, белорусов, карелов, финнов, мордвы, чувашей, татар, украинцев.

 В старину лапти носили и мужчины, и женщины, и дети. Обувь эта была очень удобной, легкой, просторной, "дышала", ноги ее не чувствовали. Исключено и мозоли натереть в ней.
      Широкое распространение плетеной обуви породило невероятное разнообразие ее сортов и фасонов, зависящих, прежде всего, от сырья, использованного в работе. Различный материал для изготовления лаптей был всегда под рукой.  А плели лапти из коры и подкорья многих лиственных деревьев: липы, березы, вяза, дуба, ракиты и т.д. В зависимости от материала и плетеная обувь называлась по-разному: берестяники, вязовики, дубовики, ракитники ... Самыми прочными и мягкими в этом ряду считались лыковые лапти, изготовленные из липового лыка, а самыми плохими - ивовые коверзни и мочалыжники, которые делали из мочала.
      Нередко лапти именовали по числу лыковых полос, использованных в плетении: пятерик, шестерик, семерик. В семь лык обычно плели зимние лапти, хотя бывали экземпляры, где количество лык доходило до двенадцати. Для прочности, тепла и красоты лапти проплетали вторично, для чего, как правило, в ход шли пеньковые веревки. С этой же целью иногда пришивали кожаную подметку (подковырку).
      Для праздничного выхода предназначались писаные вязовые лапти из тонкого лыка с черными шерстяными (а не пеньковыми) оборами (то есть тесьмой, закрепляющей на ногах лапти) или вязовые красноватые семерики . Для осенних и весенних работ во дворе более удобными считали высокие плетеные ступни, вовсе не имевшие обор.
     Обувь плели не только из древесной коры, в дело шли и тонкие корни, а потому и сплетенные из них лапти прозывались коренниками. Модели, изготавливаемые из полосок ткани и суконных покромок, называли плетешками. Лапти делали и из пеньковой веревки - курпы, или крутцы, и даже из конского волоса - волосянники. Такую обувь чаще носили дома или ходили в ней в жаркую погоду.
    Для изготовления одного лаптя требуется семь лык по два
метра длиной каждое. Ширина одного лыка равна примерно ширине большого пальца на руке мужчины, который сам и заготавливал лыко и, впоследствии, сам плёл лапти. Для плетения требовалось лыко с ровной части ствола липы, чтобы по всей длине оно не имело дефектов. То есть для заготовки лыка выбирались взрослые, ровные, высокие липы.

     Техника плетения лаптей была тоже очень разнообразной. К примеру, великорусские лапти, в отличие от белорусских и украинских, имели косое плетение - "косую решетку", тогда как в западных районах бытовал более консервативный тип - прямое плетение, или "прямая решетка". Чувашские лапти отличались от лаптей русских и мордвы своим изяществом, строгостью формы, способом плетения.

     Для плетения лаптя нужна была деревянная колодка, примерно соответствующая размеру мужской или женской ноги. И костяной или железный крючок – кочедык. ". Зимой мужик носил одни лапти не более десяти дней, а летом в рабочую пору стаптывал их в четыре дня.

 Мужские лапти плелись из 7 лычек(полосок лыка), женские, особенно девичьи, делались более изящными из 9, 12, даже 18 лычек. На период весеннего таяния снега к лаптям подшивали колодки (каптарма). Они спасали от намокания. Колодки делали из липы с фигурным вырезом углов и снятием кромки.

И все же, как бы ни были легки и удобны лапти при ходьбе на дальние расстояния - не натирались ноги, не вздувались волдыри, - они всегда олицетворяли бедность, нужду и забитость. Лапти носили вместе с портянками и онучами.У верховых чувашей оборы были длинные, и завязывали их высоко, до самых колен. Низовые и средние чуваши на портянки могли одевать суконные или холщовые чёлха - одеяние типа гольф, чулок, или гетр. Подвязывали их низко, около щиколоток. получившие столь широкое распространение кроссовки в России заняли нишу забытых лаптей (кстати, по многим показателям кроссовки удивительно схожи с лаптями, правда, ноги в них толком не дышат).

 

2. Обувание лаптей.

3.Демонстрация лаптей.

4.Реклама лаптей.

1?Ман =ёпата пек хитри-

+.р =инче те п.рре =е=!

2?+ёпата вёл маншён-

Кеды те: пушмак та?

Кроссовкипе атё та!

3?Ман =ёпата_

Урана ыраттармасть:

+ёмёллён уттарать?

+ич. =ив.тпе тунёскер:

Чи илемл.скер!

4? Ура сывлатёр: ан тарлатёр тесен-

+ёпата тёхён!

5? Ман =ёпата ик х\релл.: ви= к.тесл.?

Ёна =ёка пушёт.нчен тунё? Вёл чи лайёххи? Чи илемли?Чи =ёмёлли!

 

5.Конкурс частушек про лапти.

1?Шурё пушёт =ёпати                             2?+ёпатана х.рхенсе:

Пусас =.ре пустёрч.?                                 В.тт.н пусма в.рент.м?

Эп. Каяс Сар ачи                                       Мёшёр =укшён кулянса:

Хутла лайёх п.лт.рчч.?                             Пу=а чикме в.рент.м?

  3?Ах турё: тупата:                                    4? Ах: турё: тупата:

Ман урара =ёпата:                                     Ман урара =ёпата:

+ёпата мар: калуш:                                   +ёпата мар: сантали:

Манён савни Алюш?                                   Манён савни Витали?

5?Эп савнине ёсатрём:                             6 ?Садра т.рл. улму==и

К.пепе: =ёпатапа?                                         Йёмёх х.рли п.рре =е=?

Хал. к.тсе илет.п                                        Ман =ёпата пек хитри-

+\л к.лелл. пушмакпа?                               +.р =инче те п.рре =е=?

6?Викторина

1.Сколько пар лаптей за сутки могли сплести работники? (разные версии, от 2 до 10, не более 5)

2.Как назывались лапти, сплетенные в пять полос лыка, или строк (пятерки)

3…………………………………………….в шесть строк (шестерки)

4…………………………………………….в семь строк (семерки)

5.Какие лапти считались самыми красивыми? (из лыка вяза)

6……………………………………….захудалыми лаптями на Руси? (из ивовой коры)

7.Какие лапти называют дубовиками? (плетенные из дубовой коры)

8……………………………шелюжники?(Из коры тала)

9.В местах, где не было лыка(закупать накладно) плели ли лапти?(да, из тонких корней плели коренники, из конского волоса-волосяники, из соломы-соломенные лапти)

10. как носились лапти?(снашивались быстрее сапог: в страду за 4 дня, зимой-дней за 10)

11.Что такое лапоть?(низкая обувь. Сплетенная из древесного лыка-липовые, вязовые и др.или бересты0

12. Лапти откуда начали плести?(с пятки)

13. Для изготовления одного лаптя сколько требовалось лыка? (5-7, по два метра длиной каждое)

14.Лапти чем носили? (портянками, онучами)

15.Что требуется для плетения лаптя? (лыко, колодка по размеру ноги, кочедык, нож).

7.Отгадывание загадок.

+утёлать-тим.р мар: тёхёна==. -=ёпата мар?(калуш)

Турчка пек кукёр: уйран =\п=и пек хёвёл(+ёматё)

Салтакён пур: сан =ук?(атё)

+ёпата

 

П.р пакшан ик. х\ре(У одной белки два хвоста)?

Пу=. пур: мими =ук: =урём. пур: шёмми =ук?

Хёй т\ре пек: й.р. ук=а пек?( Сам как большой начальник: а след чеканится как монета?)

Пу=. пур-ёс. =ук: =урём. пур-хырём. =ук?(Голова есть: но без мозга: спина есть: брюха нет?)

 

8? Итоги?

 

 

 

 


 

НАЦИОНАЛЬНЫЙ ФОНД ПОДГОТОВКИ КАДРОВ. ИНФОРМАТИЗАЦИЯ СИСТЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ.
Сайт сделан по технологии "Конструктор школьных сайтов".
Сайт управляется системой uCoz